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Papa Noel (Congo)

            Papa Noel est un des grands de la musique africaine, un guitariste d’un talent exceptionnel, avec une carrière qui remonte à déjà plus de 40 ans.
            Papa Noel – de son vrai nom Antoine Nedule Montswet – est né le jour de Noël 1940 à Léopoldville, l’ancien nom colonial de la capitale du Congo belge. Cependant la première musique qu’il entends enfant n’est pas africaine mais cubaine, le « son » joué par le phonographe de sa mère et sur Radio Congo Belge. Papa Noel reçoit très jeune une guitare de sa mère et apprend tout seul à jouer à la fois ses morceaux cubains favoris et les rumbas congolaises rendues populaires par l’émergence d’une scène locale. La version congolaise de la rumba emprunte les rythmes cubains mais ajoute une saveur spécifiquement africaine, des éléments de folklore tribal, le phrasé cadencé du Lingala, pour arriver à un son unique. Mais la différence la plus importante est l’utilisation de la guitare en lieu et place du piano, si dominant dans ses formes afro-cubaines. En effet, la guitare est rapidement devenu LE son de la rumba congolaise ; particulièrement après l’introduction de sa version électrifiée dans les années 40 remplaçant la méthode traditionnelle du grattage par celle du pincé.

            Rapidement les guitaristes deviennent les musiciens les plus connus de Kinshasa. Antoine Wendo, Dewayon et Henri Bowane étaient de cette première génération. Ils influencent des musiciens tels que Franco, Dr Nico et bien sûr Papa Noel.
            Papa Noel fait ses premiers enregistrements studio NGOMA en 1957 (« Clara Badimuene » avec Léon Kukasa) et est par la suite amené à jouer dans différents groupes : Rock-a-Mambo, Les Bantous de la Capitale, Orchestre African Jazz (dans lequel il remplace Dr Nico) et finalement TPOK Jazz, la formation dirigée par Franco, certainement l’un des plus grands musiciens congolais. Papa Noel reste avec Franco jusqu’à son décès en 1989. Il avait alors déjà enregistré son premier album solo « Bon Samaritain » ainsi que « Allegria » et « Nono ». Suivent “Haute Tension” en 1994 et une compilation « Bel Ami » en 2000, à l’occasion de ses 60 ans. Il travaille également avec d’autres stars congolaises du calibre de Sam Mangwana (sur l’album « Galo Negro ») et Mose Fan Fan. En 2001, il participe au super-groupe Kékélé, dont l’album “Rumba Congo” rassemble 7 vétérans de l’âge d’or de la rumba congolaise ré-explorant les styles classiques.

            Les derniers projets en date de Papa Noel explorent les racines mutuelles des musiques afro-cubaines et de la rumba congolaise : "Mosala Makasi" (Yard High, 2001) avec le jeune troubadour cubain Adan Pedroso et "Bana Congo" (Tumi, 2002). Mis à part les connexions historiques, il y a de récents parallèles entre le développement des musiques cubaines et congolaises. À Cuba les rythmes subtiles du “son” traditionnel ont ouvert la voie à une salsa plus grossière, illustrée dans la folie « timba ». Dans la musique congolaise moderne, les rythmes élégants de la rumba ont été de façon similaire remplacés par les battements plus durs du soukous, souvent caractérisés par des synthétiseurs et des boîtes à rythmes.

            Papa Noel, Papi Oviedo et Adan Pedroso se retrouvent dans une forme de résistance à cette tendance et partagent la croyance profonde de préserver vivante les grandes traditions de leurs cultures musicales respectives.

            En 2004, Papa Noel tourne en Europe avec son orchestre cubano-congolais nommé Bana Congo dont il est fondateur avec Papi Oviedo. Il participe ensuite à l’enregistrement du récent album de Kékélé "Kivananga" (Syllart, 2006). Enfin, Bana Congo est de retour en 2007 avec la sortie du dernier CD de Papa Noël « Café Noir » (Tumi Music), un album enregistré à La Havane avec Coto, Cristina Azcuy, Rey Crespo, remixé et réalisé au studio Jonathan Lane à Bristol en Angleterre et en France à Paris, avec des invités tels que Manu Dibango, Sultan Zembellat, Abby Surya, Stella-Liv Makasso. Il a été mixé à Paris avec Voundi Ambroise, le légendaire ingénieur du son de Franco

Discographie :

Café Noir (Tumi Music/2007)
Bana Congo avec Papi Oviedo (Tumi/2002)
Mosala Makasi avec Adan Pedroso (Yard High/2001)
Bel Ami (Stern/2000)
Haute Tension (1994)
Allegria (1986)
Bon Samaritain (1984)


 Papa Noel : autobiographie .

 Papa Noel - real name Antoine Nedule Monswet - was born on Christmas Day, 1940 in Leopoldville, as the old colonial capital of the Belgian Congo was then called. Yet the first music he heard as a boy was not African but Cuban son, via his mother¹s phonograph and the imported 78s they played all day on Radio Congo Belge. When she bought him a guitar at an early age, Papa Noel taught himself to play both his mother¹s Cuban favourites and the Congolese rumba then being made popular by the first wave of emerging local stars. The Congolese version of rumba took the imported Cuban rhythms but added distinctively African idioms, elements of tribal folklore and the melodic cadences of the Lingala language to turn it into something uniquely different. But most important of all, the piano, so dominant in Afro-Cuban forms, was replaced by the guitar. Indeed, the guitar soon became THE sound of Congolese rumba, particularly after the introduction of the electric instrument in the 1940s when the traditional strumming method was replaced by an intricate finger-picking style. Soon the most famous musicians in Kinshasa were guitarists. Antoine Wendo, Dewayon and Henri Bowane were all in the first wave. They, in turn, influenced the likes of Franco, Dr Nico and, of course Papa Noel, who between them took the sound to new heights.

Papa Noel made his first recordings in 1957 and subsequently went on to play in a number of bands - Rock-a-Mambo, Les Bantous de la Capitale,Orchestre African Jazz (in which he replaced Dr Nico) and eventually TPOK Jazz, the band led by Franco, perhaps the greatest Congolese musician of them all. By the 1970s Congolese rumba was beginning to be known by another name. "Soukous came from playing Cuban music in an African style," says the guitarist Rigo Star, once again emphasising the musical links. Papa Noel stayed with Franco until the great man¹s death in 1989. By then he had already recorded his first solo album Bon Samaritain and further solo projects followed. The album Haute Tension appeared in 1994, followed by a retrospective collection, Bel Ami in 2000, on the occasion of his 60th birthday. He also worked with other Congolese stars of similar vintage such as Sam Mangwana and Mose Fan Fan and in 2001, he participated in the super-group Kekele, whose album Rumba Congo brought together seven veterans from the golden age of rumba congolaise to re-explore the enduring vitality of the classic styles, rather like an African version of The Buena Vista Social Club.

2001 also saw the release of a live album Mosala Makasi in duo with Cuban troubador Adan Pedroso. Papi Oviedo is almost an exact contemporary of Papa Noel. Born Gilberto Oviedo La Portilla in Havana in 1937, his father Isaac Oviedo was a famous tres player and by the time he was 15, Papi was playing the tres, too, having received his first instrument (just as Papa Noel had done) from his mother. The conventional guitar is little used in Cuban music but its smaller, close relative the tres is ubiquitous. As its name suggests, the tres has three sets of double strings, two in high octave and the third in a lower range. According to legend, the first models were made from the wood of boxes used to import salted cod and its unusual string configuration creates quite different harmonic and melodic textures from the guitar which give the instrument a more distinctly Latin feel.

Papi Oviedo began to play professionally in the 1950s and over the years has developed a distinctive style which relies on simplicity and space for its effect. Today he is widely regarded as the world¹s leading tres player. Over his long career he has graced various bands including Tipica Habanero, Bolero Enrique Perez, Estrella de Chocolate and groups led by Chapottin Junior and Abelardo Barros. In 1981 he joined the Elio Reve Orquesta and he remained a main stay of the group for 15 years as both a tres player and songwriter. Then in 1997 he launched his solo career with the release of the album, Encuentro entre Soneros, on Tumi Records. El Mayombero, his second solo recording for the label, followed in 2000. He also plays in Omara Portuondo¹s international touring band and appeared on Ruben Gonzalez¹s platinum-selling album Chanchullo. When Mo Fini of Tumi suggested to Papa Noel and Papi Oviedo that they might collaborate on an album, both men committed themselves to the project enthusiastically.

Apart form the historical connections, there are more recent parallels between the development of Cuban and Congolese music. In Cuba the subtle rhythms of traditional son have given way to a coarser salsa sound, heard at its most hard-edged in the current timba craze. In modern Congolese music the elegant rhythms of rumba have similarly been displaced by harsher soukous beats , often characterised by drum machines and synthesizers. Papa Noel and Papi Oviedo have both resisted this tide and share a profound belief in keeping alive the great traditions of their respective musical cultures. This has given them a common philosophy and shared musical outlook so that the different sonorities of their respective instruments complement each other perfectly. The chemistry between them is remarkable. When Papa Noel visited Havana to record Bana Congo, he said he felt like he was going home. Papi Oviedo, who has lived all his life in Cuba, insists that part of him never really left Africa. The former speaks French, the latter speaks Spanish and they barely understand a word of each other¹s language. But, as you will hear on this record, they found an almost telepathic communication in music.

 



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  • Album(s) commenté(s) :

    Papa Noel
    Café Noir
    (afro salsa)












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